مسئول ایمنی بیمار |
در این بخش: نحوه تامین ايمني بيماران بستری در بیمارستان ها يك نگراني بهداشتي جهاني است كه همه ی مجموعه هاي بهداشتي درماني را در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه تحت تأثير قرار مي دهد. مطالعات مختلف نشان داده اند كه به طور ميانگين حدود 10% پذيرش هاي بيمارستاني منجر به نوعي آسيب غير عمدي در بيمار می شود و اين درحالي است كه بیش از 50% اين خطاها قابل پيشگيري هستند. علاوه بر آسيب هاي کاملا غیر قابل جبران انساني، مراقبت غير ايمن هزينه هاي اقتصادي سنگيني را نيز تحميل مي نمايد. چنين تخمين زده مي شود كه بين 5 تا 10% هزينه ها در سيستم هاي بهداشتي در نتيجه ي فعاليتهاي غير ايمن و آسيب رسان به بيمار بوجود مي آيد. در حال حاضرسازمان جهاني بهداشت (WHO) با درک اهميت ايمني بيمار، آن را بعنوان نگراني بهداشتي عمومي اعلام كرده است؛ چرا كه آمارها نشان مي دهند كه خطاي كاركنان بهداشتي يك نفر از هر 10 بيمار پذيرش شده در بيمارستان هاي جهان را تحت تأثير قرار مي دهد. بنابراین ايمني بيمار يك نظام مراقبت بهداشتي جديد است كه بر گزارش دهي، تجزیه و تحليل و پيشگيري از خطاهاي پزشكي كه اغلب منجر به بروز خطاهاي ناخواسته مي شود، تأكيد مي ورزد. سازمان جهاني بهداشت معتقد است كه ميليون ها بيمار در سرتاسر جهان سالانه از ناتواني، آسيب يا مرگ ناشي از مراقبت غير ايمن رنج مي برند. عفونت هاي مرتبط با مراقبت بهداشتي، تشخيص هاي اشتباه، تأخير در درمان، آسيب ناشي از استفاده نامناسب از وسايل پزشكي و حوادث ناخواسته در نتيجه خطاهاي دارويي از علل شايع آسيب هاي قابل پيشگيري به بيماران هستند، لذا مي توان گفت كه تامین ايمني بيمار يك استراتژی مهم در حوزه ي است كه با بكارگيري دانش و روش هاي علمي براي دستيابي به سيستم ارائه مراقبتهاي درمانی قابل اعتماد و صحيح تلاش مي كند. به عبارتی دیگر ايمني بيمار همان اجتناب، پيشگيري و بهتر شدن نتايج نامطلوب يا آسيب ناشي از فرآيند مراقبت سلامت است و در اين ميان ايمني، فرهنگ، كيفيت و مديريت در كنار هم تأثير گذار مي باشند . جهت نیل به بیمارستان هایی که دارای سطح بالاتری از ایمنی برای بیماران باشند، بيمارستان های دوستدار ايمني معرفی شده اند که بيمارستان هایی دولتي يا خصوصي هستند كه بر اساس استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني از طرف وزارت بهداشت يك كشور انتخاب و استانداردهاي ايمني بيمار و شاخص هاي اصلي را دريافت مي نمايند. بر اساس دستيابي به استانداردهاي تعيين شده، بيمارستان ها در چهار سطح طبقه بندي مي شوند كه شامل سطح هاي اول ، دوم ، سوم و چهارم مي باشد . اين سطوح بر اساس ميزان دستيابي به استانداردهاي ضروري يا حياتي، محوري و توسعه اي نام گذاري شده اند.
استانداردهاي ايمني بيمار استانداردهاي ايمني بيمار مجموعه اي از التزام هايي هستند كه براي ايجاد برنامه ي ايمني بيمار در بيمارستان ضروري مي باشند. اين استانداردها در 5 حيطه طبقه بندي مي شوند:
با توجه به مطالبي كه تاكنون بدان ها اشاره شد، بيمارستان هاي پيشگام در ايمني بيمار براي رسيدن به سطح يك بايد با برنامه ریزی دقیق به تمامی معيارهاي بحراني دست يابند. رسيدن به اين هدف در مركز آموزشي درماني الزهرا (س) دور از دسترس نبوده و نيازمند تلاش همگاني و كوششي مداوم از جانب تك تك افرادي است كه در اين حيطه فعال مي باشند. مطالب آموزشی: دوره آموزشی ایمنی بیمار در معاونت درمان 1 دوره آموزشی ایمنی بیمار در معاونت درمان 2 بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار ایمنی بیمار، حق بیمار و مسئولیت ما استانداردهای ایمنی در بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار ایمنی، اتفاقات ناخواسته و خطاها در نظام بهداشت و درمان
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آخرین بروز رسانی در شنبه, 16 دی 1391 ساعت 13:07 |