معاونت آموزشی وپژوهشی

دفتر توسعه آموزش پزشكي(EDO)

 

نام و نام خانوادگی:

دكتر امير عباس كارگشايي

 

سمت:

مسئول واحد توسعه آموزش پزشكي

تحصيلات:

متخصص گوش وحلق و بيني

تلفن:

شماره مستقیم:

2518

36692174

پست الکترونیک:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مسير دستيابی دفتر:

ورودي سه - زيرزمين

 

شرح وظایف و نحوه عملکرد دفتر توسعه آموزش  مراکز آموزشي درمانی*(HEDO) و نحوه تعامل آن با مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي (EDC) و ساير دانشکده ها

 

دفتر توسعه آموزش مرکز آموزشی درمانی به عنوان بازوی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه(EDC) و به عنوان كانون تفكر و نوآوري، مسئولیت ارتقای کیفی آموزش را در مرکز آموزشی درمانی بعهده دارد. ایفای این نقش حساس مستلزم وجود ساز و کار دائمی در بيمارستان هاي آموزشي و دانشکده های مربوطه است تا فعالیت های توسعه آموزش در تمامی ارکان آموزش دانشگاه تسری یابد.

تعريف دفتر توسعه آموزش مرکز آموزشی درمانی

EDO يک واحد آکادميک است که به عنوان هسته آموزشی مرکز فعالیت می نماید. دفتر توسعه مرکز(EDO) آمادگی دارد به کليه کسانی که نياز آموزشی دارند سرويس دهی کند و در این راستا برای ارائه خدمات اولويت های تعيين شده خود را در نظر می گيرد. EDO وابسته به مرکز آموزشی درمانی بوده، كه زير نظر معاون آموزشي مركز، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه عمل نموده و با دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشكی تعامل نزدیک دارد.

رسالت دفتر توسعه آموزش مرکز آموزشی درمانی

رسالت دفتر توسعه آموزش در بیمارستان تقویت فضای تدریس و یادگیری در بیمارستان است. علت وجودی دفتر توسعه آموزش برطرف ساختن نياز آموزشی مرکز آموزشی درمانی (شامل اعضاء هيئت علمی و دانشجويان) از طريق تقويت برنامه آموزشی، ارتقاء توانمندیهای اعضاء هيات علمی، بهبود فرايند های يادگيری –ياددهی، ارزشیابی فراگیر و اساتید و تعيين و نصب ساختارهای آموزشی مناسب در راستای اعتلای آموزش است که در نهایت ارتقاء سلامت را به دنبال خواهد داشت. دفتر توسعه فعالیت های فوق را از طریق مشارکت هر چه بیشتر اعضاء هیات علمی به انجام
می رساند.

مبانی ارزشی

1-     نقش زیر بنایی آموزش در رفع عمده چالش های ارتقاء سلامت بیماران

2-     تکریم انسانیت بیمار در فرایند آموزشی (نه به عنوان ابزار آموزش)

3-     اولویت قرار دادن بهبود سلامت بیمار در فرایند های آموزشی

4-     احترام به بیماران، کادر تیم درمانی و همکاران

5-     مشارکت همه جانبه اعضاء هیات علمی در فعالیت های توسعه آموزش

6-   در نظر گرفتن کسب تجربه در تدریس به عنوان تلاشي مداوم و در تمام طول زندگی با میل به بهبود دائمی و عدم در نظر گرفتن آن به عنوان هدف نهایی

7-     وابستگی بهبود تدریس و یادگیری به خود آگاهی فردی

8-     نقش مهم روابط بین فردی موثر در بهبود تدریس و یادگیری

9-        ترویج کار تیمی و آموزش بین حرفه ای

10-    احترام به ارزشهای جامعه و محوريت قانون مداري در يك مركز آموزشي و درماني

11-    تربيت نيروي انساني با تاكيد بر اخلاق حرفه اي

 

 

چشم انداز دفتر توسعه آموزش مرکز آموزشی درمانی

دفتر توسعه آموزش مرکز آموزشی درمانی مرکزی نوآور در حوزه آموزش پزشکی در سطح کشور است که مراقبت از سلامت بيماران را از طريق بكارگيري علم آموزش پزشکی و بهبود فرایند های یاددهی و یادگیری در تمامی عرصه های بالینی بیمارستان ارتقاء می بخشد.

فعالیت های دفتر توسعه آموزش مرکز آموزشی درمانی

برای نیل به رسالت فوق دفتر توسعه آموزش مرکز در حوزه های زیر به فعالیت می پردازد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که دفتر توسعه آموزش مرکز سعی دارد با جلب همکاری اعضاء هیات علمی در کمیته های مختلف به اهداف خود برسد و مشارکت اعضاء هیات علمی برای خود توانمند سازی و استمرار فعالیت های توسعه آموزش به عنوان فعالیت زیربنایی محسوب می گردد.  فعالیت های دفتر توسعه آموزش در چهار بخش تقسیم بندی می شود:

مشاوره فردی

دفتر توسعه آموزش از طریق مشاوره فردی به همه اعضاء هیات علمی کمک میکند تا در کلاس درس و عرصه های بالینی به اهداف آموزشی و تدریس خود دست یابند. گروه هدف EDO تمامی اساتیدی هستند که در مرکز آموزشی درمانی به کار مشغول هستند. شرح وظایف کلی این حیطه عبارتند از ارائه مشاوره برای:

1-     کمک به تدوین اهداف کلی و اختصاصی یادگیری در عرصه های مختلف

2-     طراحی فعالیت های یادگیری و یاددهی برای رسیدن به اهداف تعیین شده

3-     مشاهده جلسات تدریس و ارائه بازخورد اطمینان بخش و کار در کنار اعضاء هیات علمی برای ارزیابی و ارتقاء مهارتهای تدریس

4-     طراحی و اجرای رویکردهای یادگیری فعال در گروه های کوچک در عرصه های بالینی

5-     ارائه و اجرای روشهای تدریس برای بهبود یادگیری فعال در فضاهای تدریس گروه های بزرگ

6-      هدایت پژوهش در آموزش

7-     انجام فرايند هاي ارزشيابي فراگيران بر اساس حداقل هاي يادگيري از پيش تدوين شده

8-     بکارگیری نتایج ارزشیابی تکوینی و پایانی فراگیران

9-     طراحی ابزارهای ارزشیابی عملکرد بالینی

10- مستند سازی تدریس برای بهبود و تعالی

11- تهیه طرح درس بالینی

12-  استفاده از نتایج ارزشیابی استاد

13- تدوین برنامه درسی (برای فلوشیپ  و فوق تخصص)

14- طراحی، اجرا و تهیه گزارش اقدام پژوهی آموزشی

 

توسعه سازمانی:

1-     تهیه کارپوشه (پورت فولیو) هيات علمي برای بهبود و تعالی آموزش

2-     تشکیل گراند راند های آموزشی و CPC در سطح بیمارستان

3-     ایجاد ارتباط بین منابع و شبکه های آموزشی خارج از بیمارستان

4-     ایجاد تعامل با دفاتر توسعه دانشکده های مختلف در مرکز آموزشی درمانی و توسعه آموزش بین حرفه ای و تیمی و ترویج کار تیمی

ارتقاء عملکرد هیات علمی

برای بهبود عملکرد اعضاء هیات علمی و ارتقاء درک اعضاء هیات علمی فعالیت های زیر پیش بینی شده است:

1-     طراحی و هماهنگی برگزاری کارگاه و سمینار و پیگیری و ارائه بازخورد

2-     کمک به هیات علمی برای دسترسی به منابع آموزشی از طریق فراهم کردن کتاب، مقاله، منابع اینترنتی

3-     تشکیل ژورنال کلوب آموزشی

4-     آموزش استفاده از وسایل کمک آموزشی و امکانات شبیه سازی مانند استفاده از مرکز آموزش مهارتهای بالینی

5-   تسهيل تدوين پروتكل ها و دستورالعمل هاي تشخيصي و درماني بومي سازي شده با اعضاء‌گروه هاي آموزشي به منظور كاهش مورتاليتي و موربيديتي

6-      ايجاد فضاي مناسب براي فعاليت هاي بين بخشي و مولتي ديسيپلينري به منظور ارائه راهكار هاي اموزشي،‌پژوهشي و درماني مشترك

پژوهش در آموزش

ترغیب اعضاء هیات علمی و کمک به آنها در پژوهش های آموزشی و دانش پژوهی از طریق:

1-     مشاوره فردی و کمک به اعضاء هیات علمی علاقه مند به کسب مهارتهای پژوهش در آموزش

2-     کمک به اعضاء هیات علمی در تهیه مواد آموزشی جهت پژوهش های آموزشی مبتنی بر کار حرفه ای

3-     تشکیل راندهای پژوهش در آموزش

4-     تشکیل سمینارهای روشهای پژوهش در آموزش پزشکی

5-     معرفی پژوهش های کلاسی به اعضاء هیات علمی برای بهبود آموزش و یادگیری

6-      کمک به تهیه پیشینه پژوهش هاي مرتبط

7-     طراحی پژوهش های آموزشي (طراحی، متدلوژوی و راهکارهای ارزشیابی)

ساختار دفتر توسعه

 مسئول دفتر توسعه آموزش بيمارستان

مسئول دفتر توسعه مرکز یکی از اعضاء هیات علمی دانشگاه است که در حوزه آموزش پزشکی دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا می باشد و از فرایند های جاری در عرصه های بالینی نیز مطلع است.

مسئول دفتر توسعه آموزش بيمارستان توسط معاون آموزشي بيمارستان و با هماهنگي مدير مركز مطالعات پیشنهاد و ابلاغ ايشان توسط رئیس بیمارستان صادر خواهد شد.

گرچه دفاتر توسعه بيمارستان هاي آموزشي از نظر ساختاري تابع معاون آموزشي بيمارستانهاي مربوطه هستند، ولي به منظور همسوسازي سياست ها و برنامه هاي ارتقاي كيفي آموزش دانشگاه، کلیه فعالیت های دفاتر توسعه با هماهنگی و نظارت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه و دفتر توسعه دانشكده مربوطه انجام می شود.

پرسنل دفتر توسعه مرکز

پرسنل دفتر توسعه آموزش مراکز آموزشی درمانی شامل کارشناسان آموزشی، یک نفر كارشناس اداري و مسئول امور رایانه و یک نفر متصدي امور دفتري و تايپيست می باشد. کارشناسان آموزشی دفتر افرادی هستند با پیشینه رشته های پزشکی و پیراپزشکی و مدارک کارشناسی ارشد یا دکترا آموزش پزشکی یا رشته های مرتبط.کارشناسان دفتر توسعه مرکز، به طور عمده کارشناسانی هستند که در دفاتر توسعه دانشکده های دانشگاه به کار مشغولند.

شورای توسعه آموزش مرکز

در تمامی مراکز آموزشی درمانی که دارای دفتر توسعه آموزش هستند شورای توسعه آموزش مسئول بررسی و کارشناسی مسائل آموزشی مرکز خواهد بود. شورای توسعه آموزش مرکز می تواند حسب نیاز کمیته های کارشناسی تشکیل داده و مسائل آموزشی را مورد کارشناسی قرار دهد.

اعضاء ثابت شورای توسعه آموزش مرکز متشکل از معاون آموزشی بیمارستان، مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي،‌ مسئول دفتر توسعه دانشکده پزشکی، مسئول دفتر توسعه آموزش مرکز، جانشین معاون آموزشی مرکز، مسئول امور فراگیران، مدیر خدمات آموزشی- پژوهشی و معاون آموزشی دانشکده پزشکی می باشد. اعضاء غیر ثابت شورای توسعه آموزش معاونین آموزشی یا مسئولین دفاتر توسعه دانشکده های ذیربط، مدیران گروه های مربوطه و مسئولین فراگیران گروه های مختلف آموزشی خواهند بود که حسب مورد و بر حسب نیاز در جلسات شورا شرکت خواهند کرد.

مصوبات شورای توسعه آموزش مرکز، بر حسب سطح تصمیم گیری در سه سطح طبقه بندی می شود:

  • مصوبات نیازمند مصوبه شورای آموزشی دانشگاه که توسط مدیر EDC یا معاون آموزشی  دانشکده در شورای آموزشی دانشگاه مطرح شده و پس از تصویب به دانشکده و مرکز مربوطه ابلاغ خواهد شد.
  • مصوبات نیازمند مصوبه شورای آموزشی دانشکده که توسط معاون آموزشی دانشکده در شورای آموزشی دانشکده مطرح شده و پس از تصویب به دانشکده و مرکز مربوطه ابلاغ خواهد شد.

کمیته های دفتر توسعه آموزش مرکز

ساختار اصلی دفاتر توسعه آموزش مراکز را کمیته های کارشناسی تشکیل می دهد که از حداقل یک نفر کارشناس فوق الذکر و اعضاء هیات علمی مشغول به کار در مرکز تشکیل می شود. این کمیته ها انعطاف پذیر بوده و بر حسب نیازهای آموزشی مرکز و با تصویب شورای آموزشی مرکز تشکیل شده به کار خود ادامه خواهد داد یا منحل می گردد. این کمیته ها بازوی کارشناسی معاون آموزشی و دفتر توسعه آموزش مرکز محسوب می شوند. کمیته های پیشنهادی برای دفتر توسعه عبارتند از کمیته برنامه ریزی درسی، کمیته ارزشیابی، کمیته آموزش اعضاء هیات علمی.

 

 

معاون پژوهشي

نام و نام خانوادگی:

دكتر مهدی نصراصفهانی

dr nasr

سمت:

معاون پژوهشي

تحصيلات:

متخصص طب اورژانس- استاديار

تلفن:

شماره مستقیم:

2542-2531

6692174

پست الکترونیک:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مسير دستيابی دفتر:

ورودي سه - زيرزمين

 


  اهداف و راه برد ها

تحقیق و توسعه نیاز اصلی برای حرکت مستمر دستگاه ها و ساختارهای مولد خدمات, دانش و فناوری است. ارزیابی شرایط بیرونی و درونی، ایجاد دانش نوین، حمایت از خلاقیت نیروهای درونی، یافتن منابع تازه، الگو سازی و مواردی از این دست از مسئولیت اصلی واحدهای تحقیق و توسعه است.در راستای نهادینه کردن فعالیت های پژوهشی بیمارستان الزهرا (س) و حرکت علمی در عرصه پژوهش،حوزه پژوهش بیمارستان مفتخر است برنامه های خود را در قالب برنامه استراتژیک مدیریت پژوهشی بیمارستان، تدوین و به مرحله اجرا گذارد. چشم انداز برنامه های  این مدیریت در کوتاه مدت و دراز مدت به شرح زیر است:


دورنما(Vision)

آرمان این واحد، ایجاد مجموعه ای خلاق و پیشرو در زمینه پژوهش های بالینی برای ارتقاء سلامت و یهداشت جامعه میباشد، که بنا دارد با تولید دانش در جهت افزایش آگاهی و حفظ و ارتقای سطح دانش جامعه در حد استانداردهای جهانی در حد بضاعت خویش گام بردارد. از سوی دیگر ما برآنیم با توسعه و ارتقای امر تحقیق در تمام سطوح بیمارستان همواره به عنوان یکی از بیمارستان های طراز اول کشور و منطقه از بعد پژوهش محسوب گشته و مصداق بارز انجام تحقیق در خدمت ارتقاء سلامت جامعه باشیم.

 

ارزش ها(Values)

  1. ارج نهادن  به جایگاه والای محقق و تحقیق
  2.  عدالت
  3. رعایت موازین شرعی و اصول  اخلاقی در پژوهش
  4. شایسته سالاری
  5. برخورداری از سلامت، حق آحاد جامعه
  6. ارج نهادن به خلاقیت و نو آوری
  7. پاسخگو بودن
  8. کار گروهی


رسالت (Mission)


واحد D&R مصمم است تا با توجه به موقعیت و چهره این بیمارستان در سطح کشور به ویژه در شهر اصفهان، با ترغیب و تشویق و ایجاد روحیه نوآوری، بستر مناسبی را برای ظرفیتهای پژوهشی و افزایش سطح کیفی و کمی مرکز با به کارگیری نتابج تحقیقات فراهم آورند. هم چنین با تجهیز این واحد، ترویج و بهبود کیفی فعالیت های پژوهشی میسر گشته و طرح های مفید و کاربردی در اسرع وقت تا رسیدن  به نتبجه مطلوب تحت حمایت های همه جانبه آن قرار خواهند داشت.مشارکت در توسعه و بهبود سلامت جامعه و ارتقاء موقعیت علمی بیمارستان الزهرا (س) در عرصه های ملی و بین المللی از طریق ایجاد بستر و فضای مناسب برای محققین جهت انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی ، و برقراری ارتباط فعال با سیاستگذاران و متولیان پژوهش و فناوری کشور نیز دیگر مأموریت این مرکز خواهد بود.به منظور دستیابی به ماموریت فوق وبا توجه به ظرفیت های پژوهشی بیمارستان اهداف این واحد به شرح ذیل تدوین گردیده است:

هدف کلی:
ایجاد و ارتقاء توانمندی پژوهشی و تشویق و ترغیب همکاران به خصوص پزشکان و پرستاران بیمارستان در انجام پژوهش های بالینی، در راستای کمک به تعالی بیمارستان.


اهداف   کوتاه مدت:


1)هدفمند کردن پژوهش ها با لحاظ نمودن ضرورت حفظ اخلاق در پژوهش

2)  سروساماندادنبهوضعیتپایاننامهها و افزایش بهره وری از پایان نامه های دوره های تکمیلی و دستیاری
3) بهره گیری از نتایج تحقیقات در جهت حل مشکلات و ارتقاء سطح سلامت جامعه
4) بسط و توسعه ارتباطات و همکاری بین بخشی با مراکز دولتی و غیر دولتی از طریق انجام پژوهش های مشترک

الف) درون دانشگاهي :

تشکيل جلسات مشترک با معاونت هاي دانشگاه ( درمان و بهداشت ، فرهنگي و دانشجويي، آموزشی، پژوهشی ) و تعيين زمينه هاي همکاري پژوهشي

اجراي کارهاي پژوهشي مشترک متناسب با نیازهاي هر معاونت يا گروه هاي آموزشي

ب) ساير ارگان ها :

شناسايي سازمان هايي که امکان اجراي پروژه هاي مشترک تحقيقاتي در آنها وجود دارد و جذب منابع پژوهشی خارج سازمانی از قبيل آموزش و پرورش ، شهرداري ، راه و ترابري و استانداري ، هلال احمر ، نیروهای مسلح و ...

5) توسعه کمي و کيفي تحقيقات در بيمارستان

  • ايجاد بستر مناسب براي توانمند سازي دانشجويان و اعضاي هيأت علمي در امور پژوهشي
  • غني سازي کتابخانه ( کتب و مجلات )
  • توسعه مرکز کامپيوتر از نظر سخت افزاري و نرم افزاري
  • برگزاري کارگاه هاي آموزشي در زمينه end note ، SPSS ، مقاله نويسي ، تحقيق کيفي ، تجزيه و تحليل آماري براي اعضاء هيأت علمی و دانشجویان

6) برگزاري کنفرانس و همایش ها و کارگاه ها

7)تدوین  اولويت هاي پژوهشي گروه هاي آموزشي

8)  درنظرگرفتنمنافعمادیومعنویبیمارستان

9)  هدفمند نمودن فعالیت های پژوهشی بیمارستان

10) تشکیل گروه های پژوهشی توانمند

11) مستند سازی تمامی فرایند های حوزه پژوهشی

12) حفظ اتوریته در تصمیم گیری ها در زمینه پذیرش یا رد پروپوزال ها بر اساس اهداف و ارزش های تعیین شده

 

اهداف دراز مدت:

1) تأسیس پژهشکده علوم بالینی بیمارستان الزهرا (س)

2) کسب مجوز راه اندازی مجله علمی پژوهشی بیمارستان الزهرا (س)

 


سیاست ها و برنامه های استراتژیک:
- توسعه پژوهش های کاربردی با تاکید بر پژوهش های بالینی
- حمایت همه جانبه از علاقه مندان به امر پژوهش
- توسعه زیر بنای ارتباطی و توسعه همکاری فی ما بین مراکز دولتی و غیر دولتی

امکانات مشاوره ای:

- مشاوره در طراحی و متدولوژی تحقیق
- مشاوره در نحوه تهیه و تدوین طرح های تحقیقاتی

زیر مجموعه ها

شما اینجا هستید: صفحه اصلی برای پرسنل و پزشکان آموزش پزشکان معاونت آموزشی وپژوهشی

اصفهان - بزرگراه شهید کشوری - بلوار صفه - مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) کدپستی: 8174675731